• FRI FRAKT I HELE NORGE • 100 % MEDISINSK SILIKON • 100 % RESIRKULERT EMBALLASJE

Hva er egentlig syklus?

Har du lurt på hva syklus er og hvordan kroppen forandrer seg gjennom de forskjellige fasene?

Her er et gjesteinnlegg fra vår samarbeidspartner Syklusentusiasten. Hun brenner for å spre mer kunnskap om syklus og hvordan du kan gjøre den til din superpower. For ja, ved å vite mer om de forskjellige fasene av syklusen og tilpasse hverdagen deretter, kan du oppnå mer i livet og få en bedre livskvalitet.

Siri Moseng, Syklusentusiasten

 

Så, hva er syklus? 

Vi deler opp syklusen i tre ulike faser, som igjen deles inn i ca fire uker (forskjellig fra person til person).

De tre ulike fasene heter:

  • Follikelfasen (de to første ukene)
  • Eggløsning (midten av syklusen)
  • Lutealfasen (de to siste ukene)

Follikelfasen er de to første ukene av din syklus. Det vil si fra 1. dag med blødning til eggløsning, som er på ca dag 14. Denne perioden kan variere noe i lengde. Både fra person til person, men også fra syklus til syklus. Lutealfasen er fra eggløsning (dag 14) til 1. blødningsdag igjen. Også denne varer i ca 14 dager. Denne fasen er så å si stabil fra måned til måned. Dette er hvis du har en syklus på 28 dager. 28 dager er det vi regner som gjennomsnittssyklusen.

Disse ulike fasene er dominert av hvert sitt hormon, og det er disse hormonene som påvirker hverdagen vår. Det har seg slik at vi som kvinner har store variasjoner i hormonnivåer i kroppen, mens menn, på den andre siden, stort sett har helt stabile hormonnivåer. Du kan sammenligne det med volumjustering på musikken din. Menn har omtrent samme nivå på volumet hele tiden, mens kvinner må justere volumet opp og ned for omtrent hver sang vi hører på. I tillegg er det ikke vi som justerer det selv. Så det kan sammenlignes med at vi aldri vet hvilket lydnivå som kommer på neste sang. Dette gjelder i hvert fall hvis du ikke har oversikt over hvilken del av syklusen du er i. Å høre på musikk som du aldri vet kommer til å være så høyt at det gjør vondt eller en sang du nesten ikke hører, kan du kanskje tenke deg er rimelig slitsomt.

Nettopp derfor er det så viktig at vi vet hvilken del av syklus vi er i. Da er det straks mye lettere å forstå hvorfor vi reagerer som vi gjør, hvorfor noen treningsdager føles så veldig mye tyngre enn andre og hvorfor vi til tider er sultne uansett hvor mye eller ofte vi spiser.

Follikelfasen

Dette er de 14 første dagene av syklusen din: Fra 1. blødningsdag til eggløsning.

Denne fasen er dominert av:
Østrogen (hormon).

Typisk for denne fasen er: De første dagene kan føle litt tunge. Da hjelper trening på smerter og ubehag.
Fra dag 3-5 til 14: Høyt energinivå, det er nå vi føler oss on top of the world.

Trening i denne fasen:
Tung, hard og mye trening. Her tåler vi ofte mer og tyngre trening enn menn.
Vi restituerer raskere. Men – nevromuskulær kontroll reduseres. Her har vi også økt fare for kne- og leddbåndskader

Eggløsning

Eggløsningen deler syklusen i de ulike hormonfasene. Eggløsning er ca på dag 14 etter 1. blødningsdag

Denne fasen er dominert av:
Testosteron og østrogen

Typisk for denne fasen:
Mer testosteron også hos oss kvinner. Det er nå man bør gjennomføre tester. Nå er du på ditt aller sterkeste.

Trening i denne perioden:
Tester og nøkkeløkter

Eggløsningen kan også kreve høyere energiforbruk og noen kan føle litt ubehag, men da hjelper det å trene.

Lutealfasen

Fra dag 15/16 – dag 28 av syklusen.

Denne fasen er dominert av:
Progesteron

Typisk for denne fasen:
Lavt energinivå. Du kan ofte føle deg mer sulten, og vi kan bli mer følsomme. Slutten av denne perioden kan gå over i PMS.

Trening i denne perioden:
Roligere trening, men mengdetrening. Mengdetrening den første uken etter eggløsning. Mye trening, men moderat til rolig tempo.
Siste uken (uke 4 av syklus) av denne perioden bør hviledagene legges inn. Her har du også godt av å ha fokus på skadeforebyggende trening.

Trening som bruker fett som energikilde, ro ned på styrketrening og aktiv restitusjon.

I denne perioden er det viktig med væskebalanse. I tillegg har vi litt redusert varmetoleranse, noe som kan gi tidligere fatigue, som vil si at du raskere blir sliten.

Vil du lære mer om syklus? Sjekk ut nettsiden til Syklusentusiasten her

PS. Nå ut juli og august kjører vi en kampanje med Syklusentusiasten. Du får hele 15% rabatt på din menskopp. Bruk rabattkode "SYKLUS15" i kassa.

BESTILL MENSKOPP HER